Czym jest BCAA?

Czym jest BCAA?

Coraz częściej słyszy się o przyjmowanym przez sportowców suplemencie BCAA. Substancja ta coraz częściej spotykana jest w sklepach internetowych oraz na półkach sklepów z białkami i odżywkami dla osób trenujących fizycznie. Okazuje się, że ma ona potwierdzone przez naukowców właściwości i bardzo korzystnie wpływa na rozwój tkanki mięśniowej oraz tempo jej regeneracji.

Skład

BCAA to skrót od angielskiego branched-chain amino acid, co można przetłumaczyć na polski jako aminokwasy rozgałęzione. Wśród wszystkich 21 aminokwasów, tylko trzy należą do tej grupy. Są to leucyna, walina i izoleucyna. Wszystkie są aminokwasami egzogennymi i w dobrze skomponowanej diecie powinny stanowić około 40% dziennej ilości spożywanego białka. Dobre bcaa powinno zawierać w składzie tylko te trzy aminokwasy. Dodatek mogą stanowić witaminy lub sole mineralne również potrzebne w diecie sportowca.

BCAA

BCAA

Dla kogo?

BCAA to suplement nadający się do stosowania zarówno przez profesjonalnie trenujących wyczynowców, jak również przez amatorów ćwiczących na siłowni i osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę ze sportem. W zależności od intensywności treningów powinno się jednak dobrać odpowiednią dawkę białka.

Dawkowanie

Naukowcy określili dawkę, która w najlepszy sposób wpływa na przyrost tkanki mięśniowej. Jest to ilość od 0,5 g do 1 g na każde 10 kg masy ciała osoby ćwiczącej. Większe spożycie nie wpłynie znacząco na rozwój mięśni, a może wręcz przynieść niepożądane efekty. Suplement należy przyjmować przed treningiem oraz 15 minut po treningu. W dni odpoczynku można go przyjmować na czczo przed śniadaniem oraz wieczorem, przed snem.

Efekty uboczne

Dotychczasowe badania dowiodły, że stosowanie białka w odpowiednich ilościach nie niesie za sobą ryzyka skutków ubocznych. Jedynie przyjmowanie zbyt dużych dawek może prowadzić do zaburzenia pracy nerek i wątroby, zbyt przeciążonych za dużą ilością aminokwasów.

Uważa się, że włączenie suplementu do codziennej diety jest wskazane dla wszystkich osób ćwiczących regularnie. Wpływa to bardzo korzystnie na pracę całego układu mięśniowego i w znacznym stopniu zmniejsza intensywność procesów katabolicznych.

 

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments